szerda, január 19, 2005

A masodik szemeszter 1. - A kurzusok leirasa

Szeretteim!

Mindenkeppen rovid osszegzest szeretnek adni az elmult napokrol, megha azt most is a biostatisztika feladataim karara teszem is.

Elkezdodtek az oraim, mindharombol kaptam immar izelitot es nagy nagy izgalommal kezdem ezt a szemesztert is:
(ez most picit reszletes elemzese lesz a kurzusaimnak, atugorhato resz:-))

Biostatisztikabol a kovetkezo, immar alkalmazott terulethez ertunk: Linear Regression. Az elso oran ugyan kicsit ijesztonek tunt az anyag, de lassan nekilatok a kibogozasanak es azt hiszem eselyunk van a megbaratkozasra. A legerdekesebb resze ennek a kurzusnak - azon felul, hogy a igen sok epidemiologiai vizsgalatnal ez a statisztikai modszer kerul alkalmazasra ket tenyezo kapcsolatanak vizsgalatara -, hogy ugyanazzal az adatsorral dolgozunk az egesz felev soran. Lepesenkent, ahogy ismereteink bovulnek az anyagrol, egeszitjuk ki az eredmenyeket. A vegso cel egy tudomanyos cikk Methods es Results reszenek komplett, nagyon reszletes megirasa lesz. Az adatsor valos, hasznalhatjuk a tanarunk altal javasolt adatbazist, vagy sajat adatokat is. (Ez itt kulonosen a hallgatoi felmeres adatainak felhasznalhatosagat veti fel.) A sajat adatokkal kapcsoltaban bizonyos kovetelmenyeknek kell csupan megfelelni.
Az elso lepes a deszkriptiv elemzes lesz es a linearis regresszio alkalmazasa. Amikor elozo felevben egy oran atszaladtunk a linearis regresszion, nem is sejtettem milyen sok fondorlatot rejt magaban. (Itt egy egesz szemeszternyi kurzusra valot osszeszedtek nekunk)
A tanar egy holgy, aki kozgazdasz vegzettsegu es a Health Administration tanszeken dolgozik. Meglehetosen gyorsan es eklektikusan adja elo az anyagot, de biztos vagyok benne, hogy nemi elmelyedes otthon es a konyvek alkalmazasa utan sok erdekesseget elo lehet varazsolni a temabol.

Epidemiologia II. - ez a felev elsosorban a megfigyelesen alapulo vizsgalatok: kohorsz, eset-kontrol, keresztmetszeti es az okologiai vizsgalatokat illetve igen nagy reszletesseggel az ok-okozati osszefugges megalapitasaban "zavaro" funkciot betolto elemeket targyalja. Nagy hangsulyt fektet a metodologiai megkozelitesre, a mintaszam meghatarozasara es mas inyencsegre. Anjali Desphnade - egy eredetileg szerintem indiai gyokerekkel rendelkezo csaladba szuletett holgy, aki azonban mar az USA-ban szuletett es nagyon-nagyon szep angolt beszel, elvezet hallgatni, kellemes fordulatok, kifejezesek!
Meglepo volt, hogy mas terminologiat hasznalt es kisebb kihivas volt azonositani a mar ismert definiciokat, ratakat az altala hasznalt szavakkal. Ez azonban kivalo, hiszen nem fogok meglepodni, ha mas modon latom leirva, hallom emlitve az adott fogalmat. A kurzus harom piller kore rendezodik: felkeszules a kovetkezo Advanced Epidemiology Methods nevu kurzusra, felkeszules a zarovizsgara es felkeszules a kesobbi szakmai tevekenykedesre. (Nagyon szimpatikus, hogy minden kurzus elejen tisztazzak annak celjait, es felsoroljak mire leszel kepes a kurzus elvegzeset kovetoen, illetve ezeket a kepessegeket/tudaselemeket milyen modszrrel fogja ellenorizni/merni a tanar.)

Health Education Program Evaluation - ez az egeszsegnevelesi blokkom egy kurzusa, kicsit ugyan beepitettem egy logikai bukfencet a kurrikulumomba, mivel a Health Program Planning c. kurzust nem artott volna elorevenni:-) Azonban az Evaluation-t az elozo szemeszterben megismert Dr. Mayer tartja es affele kontinuumnak tekintheto a ket kurzus. Szoval onmagaban is megallja majd a helyet ez az ora. Ennek a kurzusnak a kereteben megismerkedunk azokkal a modszerekkel, amelyek egy bevezetett egeszsegnevelo/megelozo program hatekonysagat merik. Termeszetesen az un. internal es external validity lesz az egyik kozponti elem (belso validitas: vagyis annak a vizsgalata, hogy az adott intervencio es a mert hatas kozott van-e ok-okozati osszefugges, valoban az intervencionknak koszonheto a pozitiv valtozas az egeszsegi allapotban, egeszsegmagatartasban es kulso validitas: vagyis a program eredmenyeinek altalanosithatosaga - az adott program mas szituaciokban (mas populacion, helyen, idoben) alkalmazva kifejti e majd ugyanezt a hatast.)
Ennek elemezgetesehez ismet eladott nekunk egy jo kis cikk-csomagot, amiben nagyon jo peldak, otletek rejtoznek.

EZ ITT A VEGE:-)) aki ugrani szeretett volna:-)

Azt hiszem a projektjeimmel kapcsolatos es a kulturalisan tapasztalt erdekessegeket kicsit kesobb osztom meg Veletek es nekilatok a mai nap feladatainak:-)